Clemens'hobbypage
Naar:
Forum talk
Overzicht klussen
Beginpagina




Na de motorrevisie ging alles prima. Maar na ongeveer 1200 km begon de M20 ineens olie te lekken! Het komt uit de carter ontluchting. Lijkt dus foute boel te zijn.
Allereerst de oliepomp gecontroleerd. Als de terugvoer onvoldoende is komt dat er bij de carteronluchting uit nietwaar. Oliepomp blijkt OK te zijn.
Dan kan het een gebroken zuigerveer zijn. Ik heb wel geen vermogensverlies bemerkt maar je wil het zeker weten toch!?! Dus de cilinderkop eraf en de cilinder zelf verwijderen. Alles blijkt in orde te zijn.
Hieronder mijn "special tool" om de zuigerveren weer op hun plaats te kijgen.


Maar er bleek dus geen zuigerveer te zijn gesneuveld. Klepje van de carterontluchting gecontroleerd. Dit klepje is een plaatje dat `atmosferisch` dus zonder veertje werkt. Het klepje zat niet vast dus moest kunnen werken. Wel het oliefilter vervangen. Als die teveel tegendruk heeft dan wordt er niet genoeg terug gepompt en zou dat, theoretisch, de oorzaak kunnen zijn. Omdat ik geen idee had wat het kon zijn en ik het te druk met andere dingen had ging hij zo de winterstalling in.

In maart werd het tijd om weer op te starten. Het probleem was niet verdwenen! Het zat dus niet in het filter. De olielekkage was en bleef aanzienlijk. Weer de oliepomp gedemonteerd, gecontroleerd en in orde bevonden. Na het rijden het carter afgetapt. Daar bleek geen overtollige olie achter te blijven. De retourpomp moest dus goed werken. De carterontluchtings pijp gedemonteerd om te kijken of het daar echt wel uit kwam. En ja dat was werkelijk het geval.

Dus nu het bedrijf benaderd dat de cilinder had geboord en de zuiger had geleverd. Bij dat bedrijf de cilinder gedemonteerd en de zuigerspeling gemeten. Deze speling was werkelijk uitstekend! Zuigerveren waren niet verslapt en alles zag er uitermate goed uit. De slotspeling van de zuigerveer was ook goed. Alles was zelfs zo mooi dat het revisiebedrijf alleen maar kon constateren dat hij erg goed was ingereden (geen klemmer of "stille" klemmer gehad). Wederom het klepje van de carterontluchting gecontroleerd. Hier was niets aan te vinden alleen dat hij wat ruw aanvoelde. Nu is dat plaatje van fiber en zou hij dus glad moeten zijn. Hiervoor dus een nieuw plaatje besteld en gemonteerd. Ook dat was niet de oplossing. Er moet dus iets anders aan de hand zijn.

Intussen een topic geopend op http://wdbsa.nl .Daar werd geopperd dat het toch onderdruk moet zijn dus of klepgeleider (had ik nog niet aan gedacht) of "iets" met de zuiger/cilinder.

Mogmaals een proefrit gemaakt, de olielekkage begint als het blok op begint te warmen. Verder lijkt er toch wat vermogensverlies te zijn opgetreden. Dus toch weer terug naar het revisiebedrijf.
Bij het revisiebedrijf (FTR in Capelle a/d IJssel) is de zuiger en cilinder weer gedemonteerd. Nu op jacht naar haarscheurtjes en alles werd nauwkeurig onderzocht. Niets te vinden. Totdat een medewerker opperde dat ze bij de historische races ook ooit zoiets hadden meegemaakt. Toen bleek de oliepomp niet genoeg te retourneren waardoor er te veel olie in het carter kwam. Gevolg: vermogensverlies en veel olielekkage. Ook zij hadden toen, bij aftappen, niet veel olie in het carter. Vermoedelijk komt dat omdat de pomp bij lage toerentallen schijnbaar wel genoeg retourneerde en bij hoge toerentallen niet. Dus de oliepomp uit elkaar gehaald. Zo te zien niets mee aan de hand maar toen er een nieuwe (uit een oude voorraad) naast werd gehouden bleken de tanden van de tandwielen wel erg dun te zijn. Dus de nieuwe pomp gemonteerd. Proefgereden en.....