Clemens'hobbypage
Naar:
Overzicht klussen
Beginpagina



De motor/het motorblok is nu 4 keer terug geweest bij FTR. Hij bleef namelijk lekken. Ook de prestaties liepen terug. FTR gaf eerst de carterontluchting de schuld. Daarvoor werd een totaal nieuw(!) exemplaar uit een oude voorraad opgekocht. De lekkage/het verbruik bleef bestaan. Toen werd door FTR de oliepomp verdacht. Misschien pompte die niet goed of niet genoeg terug. Een andere goede oliepomp gekocht en geplaatst. Ook dat hielp niet. Toen nogmaals het blok uit elkaar om de klepgeleiders te controleren. Bleek het niet te zijn. Toen werden er maar nieuwe zuigerveren op gezet. Ook dat hielp maar even. Toen werd de olie verdacht. De olie van FTR was weliswaar dunner maar dat is in koude toestand dus dan maar weer terug naar huis met andere olie. Iedere keer werd ontkend dat de cilinder te ruim geboord zou zijn. Als die immers te ruim is dan krijg je deze problemen. Hij blaast dan als het ware langs de zuigerveren in het carter waardoor er overdruk in dit carter ontstaat. Inmiddels heb ik het bedrijf FTR opgegeven. Ik heb ergens anders een "ruil" cilinder gekocht. Zit een geheel nieuwe bus ingeperst en ik kan weer een standaard zuigermaat monteren. Bij het inleveren van de oude cilinder liet ik de slotspeling van de zuigerveer zien. Deze bleek veel te groot. Volgens dit bedrijf is de cilinder daarom teveel gesleten en moet er olielekkage zijn geweest. Nu vertrouw ik vakmensen inmiddels niet meer helemaal maar bij nalezen van de slotspeling moet ik inderdaad constateren dat dit wel erg veel speling was. Nu nog monteren en helaas weer opnieuw inrijden. Hopenlijk is het nu wel goed.

%&#%@&*!! bij de eerste proefrit loopt de uitlaatklep vast. Blijft open staan! Dacht eerst aan een gat in de zuiger. Dit is minder erg maar wel balen!! Inmiddels is de uitlaatgeleider geruimd. Nu inrijden met grotere sproeier, diesel door de benzine en veel geduld.