Clemens'hobbypage
Naar:
Overzicht klussen
Beginpagina



BSA M20 olieverbruik
Twenterit 2012 het is nu echt nodig. Ik had al eerder gemerkt dat het olieverbruik hoog was maar nu begon hij ook nog extreem te lekken. Het komt uit de carterontluchting. Eerst gekeken of er iets met het klepje was. Maar zonder klepje en afvoerpijpje rijden betekent gelijk dat de linker laars nimmer meer hoeft te worden ingevet. Tijd om de kop te lichten en te kijken wat er aan de hand is. Met de kop er af kon ik wel veel kool zien, verder ook loopsporen in de cilinderwand. De cilinder wilde er echter aanvankelijk niet af. Dus toen maar het blok gedemonteerd. Na demontage had de zuiger nog steeds problemen met het verlaten van de cilinder. Toen dat dan toch eindelijk was gelukt bleek de bovenste zuigerveer voor een gedeelte te zijn verdwenen. Verbrand! Verder hoorde ik bij optrekken soms een geluid dat niet echt verontrustend was maar wat leek op ruimte in het drijfwerk. Het bigend werd dan ook goed gecontroleerd en daar werd de speling gevonden. De kleppen, de geleiders en de overige lagers bleken nog in uitstekende staat te zijn. De cilinder is reeds een keer verbust maar de bus is zo dik dat er nu naar de eerste overmaat kan worden geboord. Helaas kan ik dat niet zelf. Ook het vervangen van het bigend lager kan ik niet. Dit werk is dan ook uitbesteed.