Clemens' blogpage

'n passie op wielen

De Biesboschrit

jun 122018

De familiedag (De Drie Dussen Dag) was dit jaar door mij georganiseerd en bevatte onder andere een rondvaart op de Biesbosch en een bezoek aan het Biesbosch museum. Ook heb ik toen met de BMW de omgeving kunnen verkennen en dat beviel prima.

Nu zat dit jaar de Twenterit er helaas niet in en omdat Tineke haar verjaardag dit jaar later viert was het mogelijk om aan de Biesboschrit deel te nemen. Het is niet heel ver maar te ver voor op de BSA dus de trailer achter de auto gezet en met auto en BSA naar Fort Altena bij Werkendam gereden. Het bleek een pracht rit te zijn. Met veel heel oude en zeldzame BSA's en het was ook werkelijk stralend weer. Echt weer heel ontspannen, net wat ik nodig had. Wil je meer zien klik hier.

Een rit met Don en Emiel en veel Velocettes

mei 272018

Vandaag stond eigenlijk de BSA Twenterit op de kalender. Ik ben echter niet helemaal in orde dus dat was duidelijk een brug te ver. Don had mij ook gevraagd aan een rit in de buurt deel te nemen. Dat heb ik dan ook gedaan. Met de BSA M20 en met Tineke. Heb niet de rit helemaal afgemaakt maar toch genoten!

undefined

BSA B33 bagagedrager

mei 252018

Tijdens de monstertour is er iemand achter op mijn leren tassen gereden. Die tassen hebben een frame. Dus het frame moest worden gericht. Ook de bagagedrager zelf bleek scheef te zitten.

Na enig nadenken heb ik het richten als volgt uitgevoerd. Spanbanden op de juiste plek de vaste punten waren twee bomen en aanhalen de ratels (spanband was van een tank van het Nederlandse leger) Geen enkele lakschade maar toch redelijk goed resultaat!!

undefined

Zadelveren pfffff

mei 162018

Op de BSA M20 ging ik steeds schever zitten. Steeds weer moest ik één van de twee veren opspannen om toch weer een beetje recht te komen. Dus toen ik toch nieuwe koppelingsveren voor de BSA B33 ging bestellen bestelde ik maar gelijk twee nieuwe zadelveren voor de M20.

Na demontage bleek er tussen de veren meer dan 1 cm verschil te zitten. Tineke verklaarde zelfs dat het twee totaal verschillende veren waren! De nieuwe veren waren langer en eigenlijk van de juiste lengte. Maar monteren was niet makkelijk. Het zadel moest worden aangepast. Daarvoor moest hij er af en de tank zat in de weg.... En dan moesten er ook nog speciale ringen worden gemaakt en heb ik alles maar gelijk met zelfborgende moeren vast gezet. Kortom een klusje ingeschat op 15 minuten duurde een hele avond. Maar het resultaat mag er zijn!!!

Auvergne

mei 142018

Dit weekend terug gekomen van een week in de Auvergne. De heenreis ging in twee dagen en geheel binnendoor. De terugweg ging in één dag en geheel over de snelweg. In de Auvergne zelf hebben we in het begin vooral de kleine binnenwegen gereden. Dat betekende een slecht wegdek, modder, grind en mest op de weg. Na een paar dagen ben je dat wel een beetje zat. Dus daarna de meer doorgaande wegen genomen. Het is daar werkelijk geweldig. Prachtige vergezichten en de laatste dagen prachtig weer. De eerste dagen was dat minder. Het varieerde toen van koud naar regen naar hagel en naar mist. Maar toch een goed gevoel overgehouden!!

BSA koppeling deel 2

mei 032018

Koppeling is weer gemonteerd. Nu iets dunnere olie gebruikt namelijk 15W50 i.p.v. 20W50, de overige specificaties zijn ook Jaso MA dus ook geschikt voor een natte plaatkoppeling. Hij gaat iets beter in de 1e versnelling en schakelen van en naar de 2e gaat redelijk maar niet perfect. Je moet echt heel rustig schakelen wil dat goed gaan. Van 3 naar 4 en terug gaat weer wel weer redelijk. Ik kan me niet echt voorstellen dat dit door de versnellingsbak komt en het is bekend dat dit type BSA-koppeling niet uitblinkt van doelmatigheid. Ik kan aan een Triumph koppeling komen. Maar dat is weer niet origineel..... Kortom ik weet het nog niet. Eerst maar eens de Monstertour rijden en dan???

Atom

www.clemensvandusseldorp.nl