Clemens' blogpage

'n passie op wielen

Het jaar is bijna voorbij.

dec 092018

Het jaar is bijna voorbij. Het was een pracht motor jaar. De BSA B33 heeft weer aan de monstertour meegedaan, de BMW R1200 gs is in België, Duitland, Oostenrijk, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Spanje en Portugal geweest. En degene die op het zadel zat heeft er steeds uitermate van genoten!! Een recordjaar wat betreft reizen en ook wat betreft het aantal kilometers. Het waren maar liefst 20430 kilometers.  Nu staat alles definitief op stal. In januari gaat het weer beginnen!

Eenhoorntreffen de Krim

nov 192018

Het eenhoorntreffen in Driebergen (bij café de Krim) is al weer een hele tijd geleden. Maar nu kwam ik er een filmpje van tegen. Ook mijn motor en ik komen op dit filmpje voor. Meerdere malen zelfs en dat kun je, samen met de foto's, hier zien.

MCKK gaat Belgisch

nov 052018

Afgelopen zondag was er een rit van de Motor Club Keizer Karel. Het was, ondanks dat het aanvankelijk erg koud was, erg leuk en de temperatuur liep ook nog snel op ook. Het was zo leuk dat ik daarover een artikeltje voor het MCKK blad heb geschreven. Het staat nog niet op de site want het moet eerst in het blad komen nietwaar! Maar het komt er aan.

De winterslaap

okt 272018

Ik heb de BSA's maar in slaap gebracht. Of wel het jaarlijks ritueel is weer uitgevoerd. Beide zijn weer gewassen, doorgesmeerd, van nieuwe olie voorzien en al het chroom is weer van een laagje vaseline voorzien. Daarnaast zijn er nog kabels gesmeerd, zijn de kettingen gecontroleerd, zijn de primaire kettingkasten van schone olie voorzien, zijn de wiellagers gecontroleerd. Verder is er weer hier en daar iets bijgewerkt, is het achterlicht van de B33 gerepareerd (erg zwak licht terwijl het remlicht wel goed fel was), is het achterste deel van het achterscherm van de B33 gerepareerd (speling op scharnier), zijn de carters afgetapt en van een beetje schone olie voorzien en tenslotte zijn ze toegedekt. Het slaapliedje heb ik niet gezongen. Bleek in het verleden ook niet nodig te zijn. Verder stonden de vorige km standen nog op het schoolbord genoteerd. Dus ook de kilometer standen van eind vorig jaar (voor de winterslaap) hieruit blijkt dat ik dit jaar op de BSA M20 1596 km heb gereden en op de BSA B33 2316 km. Totaal dus dit jaar  3912 km. Niet zoveel als voorgaande jaren maar ja ik heb dan ook dit jaar extreem veel op de BMW gereden (tot nu toe al meer dan 16000 km!)

Schakelen BSA B33

okt 102018

Het heeft geholpen. Door afstelling van de schakelhevel gaat hij makkelijker in de eerste versnelling en is hij er tot op heden ook ingebleven! Maar tijdens het rijden en alles controleren bleek dat de kickstarterveer wel erg slap was. Een hobbel kon genoeg zijn om het pedaal naar beneden te bewegen waardoor het bekende geratel ontstaat. Dus een nieuwe veer besteld. De eerste was niet goed (te grote diameter) de twee de was wel goed van diameter maar zo mogelijk nog slapper dan de oude. Dus besloten de nieuwe in te korten. (de oude was immers flink vervormd en uit modelgeraakt). Dat viel tegen maar is tenslotte toch gelukt. Het lipje om het segment mee te nemen is niet het mooiste maar het functioneert wel en daar gaat het maar om. Wat rest is de lekkere geur van EP90 olie. (ofschoon daar de meningen over verdeeld zijn...)

BSA B33 versnellingsbak

okt 022018

Het inschakelen van de eerste versnelling is bij een plunger versnellingsbak nu niet direct het meest makkelijke. Ik hoorde op een meeting al dat je dat met de hak van de voet moet doen want dat gaat sneller en met meer kracht. En inderdaad dat werkt wel. Toch vind ik dat het anders moet kunnen. Ik heb dan ook het schakelmechanisme weer met een kritisch oog bekeken en de hevel kon nog een slagje meer worden opgesteld. Of het helpt? Ik weet het nog niet maar het is te proberen nietwaar!?!

undefined

Atom

www.clemensvandusseldorp.nl